fredag 8. oktober 2010

Bilder

Fra Fotomontasjer
Jeg har brukt både Flickr og Picasa tidligere, men jeg er ikke helt fornøyd, og det bunner i at jeg ikke har satt meg godt nok inn i noen av bildedelingsprogrammene. Her kommer et forsøk på å rydde opp i tankene om hva som er vanskelig, hva som fungerer/ikke fungerer og hvorfor:

1. Jeg tar ofte bilder til bloggene min selv. Det gjør at jeg etterhvert får en anselig mengde fotografier. Noen ganger kunne det vært greit å ha tilgang til disse både på jobben og hjemme, derfor er det fint å lagre bildene i et nettbasert program.

2. Jeg vil gjerne vite mer om creative commons lisenser og om bruken av bilder på bloggen. Ofte synes jeg det er vanskelig å finne illustrasjonsfoto til innleggene mine, som jeg har lov til å bruke. Derfor tar jeg de fleste fotografiene selv.

3. Jeg synes det fungerer godt å ha lysbildevisningen Bibliobilder i høyremargen her. Jeg har laget et "set" i Flickr og lagt inn html-koden for denne i Blogger, dermed vises lysbildene på bloggen. Her går det naturligvis an å legge inn alle mulige bilder, men jeg vil at begge bloggene mine skal være relatert til arbeidet jeg gjør ved biblioteket. derfor har jeg valgt bilder som viser aktiviteter i biblioteket.

4. Jeg forstår nå at jeg er mer opptatt av å bruke bilder på bloggen, og mindre opptatt av bildedeling i både Flickr og Picasa, men det kan kanskje forandre seg, dersom jeg bruker det mer?

Foto: Ingrid S. Hagen og Annicken Michaelsen. Fotomontasjen er laget i Picasa.
Enhanced by Zemanta

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar