mandag 4. oktober 2010

RSS

Image representing Google Reader as depicted i...Image via CrunchBaseJeg har lenge brukt Google Reader som min RSS-leser. Her har jeg samlet alle de sidene jeg ønsker oppdateringer fra, for det meste andre blogger. Det eneste problemet er at nyhetsstrømmen kan virke overveldende. Jeg abonnerer på altfor mange sider, og det er vanskeligere å slutte å abonnere, enn å starete et abonnement.
For å ha oversikten over alt jeg vil følge med på, på ett sted, har jeg samlet twitteroppdateringene, Google Reader og diverse aviser og tidsskrifter på én iGoogle side. Der har jeg alt på et sted. Men jeg merker stadig vekk at det blir for mye å følge med på likevel. Er det noen som har en god måte å sortere all informasjonen på? Eller er eneste løsning å markere alt som lest, selvom man ikke har kommet gjennom halvparten?

Vanligvis når jeg skriver blogginnlegg på Leselyst bruker jeg Windows Live Writer. Det er jeg veldig fornøyd med, og jeg kunne godt tenke meg å bruke det på denne bloggen også. Der har man flere muligheter når man skriver, og det er ryddig og oversiktlig. Men da jeg opprettet denne bloggen ble det problematisk, for jeg kunne godt tenke meg at innholdet i de to bloggene ikke ble lagret på samme sted, men hadde to forskjellige kontoer, slik man har i Blogger. Jeg kan selvfølgelig løse det ved å skrive innleggene mine til Betaingrid i Blogger. Noen som vet om det går an å skille to blogger i Live Writer?

Etter tips fra kollega Kristin Berglid, som også er med på kurset En smak av sosiale medier, installerte jeg Zemanta i dag. I dette innlegget tester jeg verktøyet for første gang. Det er veldig praktisk fordi du får forslag til lenker mens du skriver, og slipper dermed å stoppe opp i skrivingen for lete opp lenkene. Dessuten foreslår Zemanta etiketter for innlegget.
Enhanced by Zemanta

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar